Europeiska kodveckan

By | 20 oktober, 2014

codeEU-2014-banner-s

Förra veckan gick Europeisk kodveckan av stapeln, med tusentals träffar med kodning som tema över hela Europa. Kodning har blivit ett hett ämne under det senaste åren och diskussioner kring huruvida kodning bör införs som ett eget ämne i skolan blir allt vanligare. Kod är den instruktion du ger till en hård- eller mjukvara för att den ska veta hur den ska agera. När man skriver kod kallas det att man programmerar. Det finns olika språk för programmering, till exempel Java, Python och C++.

Syftet med kodveckan har varit att få elever, föräldrar, lärare, entreprenörer, makthavare och andra intressenter att komma samman för att lära mer om dataprogrammering. Kod anses allt vktigare ju mer samhället digitaliseras. Kod är del av vår verklighet numera och då är det viktigt av många skäl, inte minst demokratirelaterade, att gemene man har insikt i vad som bygger den digitala verkligheten. Som Karin Nygårds, innovatör vad gäller arbetet med kod i skolan säger: ”Är det mindre viktigt att förstå digitala byggstenar i den digitala verkligheten än att förstå atomer och molekyler i kemi?”

Stefan Paulsson gör en omfattande sammanfattning av kodveckan på Skolverkets Omvärldsblogg: ”Skolan och elevernas väg till digital kreativitet”.

Här på Pedagog Dalarna har vi uppmärksammat Europeiska kodveckan genom att skapa en länksamling med tips på webbsidor och andra resurser för dig som vill lära mer. Sidan hittar du under fliken ”Resurser” på pedagogdalarna.se. Vi vill också passa på att länka till ett tidigare inlägg där Anders Berggren IT-pedagog i Smedjebacken berättar hur han arbetar med programmering i skolan: “Kreativt lärande och spelprogrammering i skolan”.

En film från Google-projektet ”Made With Code”: